Odpovědi

Co je příspěvek na péči?

Co je příspěvek na péči?
Příspěvek na péči je určen lidem, kteří se v důsledku svého dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu stali závislí na pomoci druhé osoby při zvládání svých základních životních potřeb (např. v oblasti mobility, komunikace, stravování, oblékání, tělesné hygieny, péče o zdraví). O příspěvek na péči je možné zažádat na kontaktních pracovištích Úřadu práce ČR dle místa trvalého bydliště žadatele. Příjemci si mohou z tohoto příspěvku dle vlastního uvážení hradit služby jim poskytované osobou blízkou či financovat služby osobní asistence, pečovatelskou či odlehčovací službu, příp. péči v domově pro seniory nebo v zařízení hospicového typu.


Co když příjem žadatele nepostačuje na úhradu pobytu?

Dle zákona o sociálních službách musí klientovi po úhradě za ubytování a stravu zůstat alespoň 15% jeho příjmu. Pokud příjem žadatele nepostačuje na plnou úhradu, je mu tato úměrně snížena. V takovém případě žádáme o spoluúčast na úhradě nákladů osobu blízkou klientovi (fyzická i právnická osoba).


Jak jsou v Domově zajišťovány a následně podávány léky?

Domov je schopen klientům zajistit požadované léky, volně prodejná léčiva či doplňky stravy. Klient, jenž se rozhodne využívat této služby, má u sociálních pracovnic založeno lékové depozitum, z něhož jsou odebrané léky hrazeny na základě paragonu z lékárny.
Pokud klient tuto službu nevyužije, může nadále předávat recepty svým příbuzným, kteří mu zajistí léky u jiné lékárny nebo si dojít do lékárny sám.
Na žádost klienta nebo v závislosti na jeho zdravotním stavu podávají léky všeobecné sestry, v ostatních případech tak činí sám klient dle preskripce lékaře.


Jak mohu trávit v Domově svůj volný čas?

Pouze klient má právo rozhodovat o tom, jak chce trávit svůj volný čas. Snažíme se jej však motivovat, aby se zapojil nejen do běžných denních aktivit, ale i do volnočasových aktivit, jejichž nabídka je opravdu pestrá. Účast klienta je ovšem dobrovolná a záleží pouze na jeho volbě. Ke každému klientovi přistupujeme individuálně a nabízíme mu aktivity dle jeho biografie – dřívějších zájmů, koníčků, povolání.
Každý pracovní den se v Domově konají kondiční cvičení či jiné pohybové aktivity (ranní taneční      rozcvičky, pánský sportovní klub, Fit senior), klienti mají možnost se zapojit také do pracovních 
a tvůrčích činností (dámský/pánský klub).  Velmi oblíbené jsou mezi klienty reminiscenční aktivity či trénink paměti. Na své si přijdou milovníci hudby i filmoví nadšenci, jimž na velkoplošné projekci nebo na přenosných DVD přehrávačích promítáme jejich oblíbené filmy. Pravidelně každý měsíc se koná oslava narozenin a jmenin klientů spojená s bohatým pohoštěním, velmi navštěvovaná jsou posezení u kávy a zákusku, či středeční setkání v naší Zámecké hospůdce. Klientům v hlubších stádiích demence je určen projekt „Žije se nám jako doma“, kdy při navození domácí atmosféry jsou veškeré činnosti co nejvíce přizpůsobeny biografii klienta. Pro klienty s pokročilou demencí nebo v terminálním stádiu, jež se nemohou aktivně účastnit jiných aktivit v Domově, je vhodná Namasté péče, založená na klientových potřebách, relaxaci, masážích a aromaterapii. 
Nelze opomenout ani skupinovou či individuální canisterapii, kterou v našem Domově zajišťuje Výcvikové canisterapeutické sdružení Hafík, o.s. S láskou a společnými silami pečujeme 
v Domově o terapeutického králíka Tonču. 
Každý týden v sobotu se v Domově slouží římskokatolická bohoslužba. S oblibou slavíme i tradiční svátky, např. masopust, Velikonoce, Vánoce, dle přání klientů organizujeme výlety či procházky po okolí. Klientům rovněž nabízíme 2x měsíčně výuku základních PC dovedností. V rámci této výuky mohou klienti využívat PC v aktivizační místnosti nebo vlastní PC či notebook.
Veškerých námi pořádaných kulturních a společenských akcí se mohou účastnit i rodinní příslušníci našich klientů.


Jak postupovat v případě, kdy žadatel není schopen podpisu?

Žádost o poskytování sociální služby musí být podepsána výhradně žadatelem nebo jeho soudem ustanoveným zástupcem – opatrovníkem. Pokud žadatel není schopen podpisu ze zdravotních důvodů, je nutné, aby bylo doloženo písemné vyjádření lékaře nebo jen lékařem tento stav písemně stvrzen.


Jak získám formuláře pro podání žádosti o přijetí do Domova pro seniory Bechyně?

Žádost se podává na tiskopise Domova pro seniory Bechyně, jehož součástí je také formulář Vyjádření lékaře. Tento formulář vyplní praktický lékař, v případě hospitalizace tak může učinit ošetřující lékař. Uvedené formuláře jsou k dispozici na webových stránkách Domova pro seniory Bechyně - www.ddbechyne.cz, dále je lze získat v kanceláři sociálních pracovnic nebo na recepci na adrese Na Libuši 999, Bechyně, popř. po domluvě se sociálními pracovnicemi je možné Vám dané tiskopisy zaslat poštou.
V případě, že má žadatel ustanoveného zákonného zástupce, je nutné doložit potřebné rozhodnutí (např. Listina o jmenování opatrovníka, zastupování členem domácnosti, plná moc).


Jak zjistím, že moje žádost byla přijata?

Přijatá žádost je i se všemi náležitostmi řádně zaevidována a následně posouzena příslušnou komisí, kterou tvoří staniční sestra a sociální pracovnice. Poté budete nejdéle do 30 dnů písemně vyrozuměn o zařazení do evidence žadatelů o sociální službu. V případě odmítnutí žádosti Vám bude ve vyrozumění sdělen rovněž důvod odmítnutí a současně doporučen také pro Vás vhodný typ zařízení.
Pokud u žadatele dojde ke změně zdravotního stavu či sociální situace, je potřeba včas žádost aktualizovat, aby veškeré změny mohly být zohledněny při novém přebodování žádosti.


Jaká je čekací doba na přijetí?

Čekací dobu na přijetí nelze jednoznačně určit, každá žádost se posuzuje individuálně podle stanovených kritérií. O přijetí rozhoduje zejména zdravotní a nepříznivá sociální situace žadatele. Vše se odvíjí od uvolnění vhodného místa (dle pohlaví, typu pokoje).


Jaká je výše úhrady za pobyt a co zahrnuje?

Úhrada za poskytované služby se řídí aktuální sazebníkem a v současné době činí 17.030 Kč měsíčně. V této částce je zahrnuto ubytování, celodenní stravování, topení, voda, úklid či praní a žehlení prádla.


Jaké je vybavení pokoje a je možné si ho dovybavit i vlastním nábytkem?

Veškeré pokoje jsou vybaveny moderním, pro seniory vhodným nábytkem – elektrické polohovací lůžko a noční stolek s úpravou pro podávání stravy, vestavěná šatní skříň, komody na uložení osobních věcí, jídelní stůl se židlemi, pohodlné polohovací křeslo apod. Nedělitelnou součástí pokoje je kuchyňský kout s dřezem a vestavěnou lednicí. Každý pokoj disponuje koupelnou se sprchou a toaletou. 
Pro pocit bezpečí je každé lůžko a toaleta vybavena signalizačním zařízením pro přivolání nutné pomoci ze strany obsluhujícího personálu. 
Všechny pokoje jsou uzamykatelné, při zahájení poskytování sociální služby je klientovi nabídnut klíč od pokoje, jenž si může po celou dobu pobytu v Domově ponechat u sebe. Klientovi i jeho rodinným příslušníkům umožňujeme si již před zahájením poskytování sociální služby prohlédnout konkrétní pokoj, na kterém bude ubytován a rovněž doporučujeme si ho poté dovybavit a zútulnit vlastním drobným nábytkem a předměty, jež klientovi přinášejí radost a potěšení (dekorativní předměty – obrázky, rodinná fota, květiny, kalendář apod.). Po předchozí domluvě mohou mít klienti na pokoji vlastní elektrické spotřebiče (televizor, rádio, rychlovarná konvice), u nichž je však nutné doložit potvrzení o revizní kontrole či v případě nového elektrospotřebiče doklad o jeho zakoupení.


Jaké služby v Domově poskytujete?


Našim klientům poskytujeme pouze jednu registrovanou sociální službu dle zákona 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění - Domov pro seniory (§ 49). 


Jakým způsobem je v Domově zajištěna lékařská péče?

Klienti mají svobodný výběr jak zdravotní pojišťovny, tak i svého praktického lékaře, příp. také odborných lékařů. Do Domova však dochází smluvní praktický lékař a 1x měsíčně lékař specialista – psychiatr. Je na zvážení každého klienta, zda se rozhodne registrovat u našeho smluvního lékaře nebo zůstat v péči svého dosavadního praktického lékaře. Je ovšem potřeba vzít v úvahu, zda bude moci ke svému lékaři i nadále docházet a zda bude jeho lékař ochoten poskytovat mu návštěvní službu. Akutní případy řešíme přivoláním rychlé záchranné služby. 
O klienty pečují ve směnném provozu všeobecné sestry a pečovatelky, které zajišťují potřebnou pomoc a péči (pomoc při hygieně, stravování apod.).


Jakým způsobem mohu zaplatit úhradu za pobyt?

1. v hotovosti na pokladnu Domova
2. převodem na bankovní účet 
3. tzv. hromadným seznamem prostřednictvím ČSSZ, což zajistí sociální pracovnice Domova


Je Domov schopen zajistit dietní stravu?

V našem Domově máme vlastní kuchyni, kde vaříme jak normální, tak dietní stravu (diabetickou, šetřící, redukční, bezlepkovou…) v požadované konzistenci. Naše nutriční terapeutka je schopna sestavit jídelníček složený z chutných jídel a současně odpovídajících lékařem předepsané dietě.


Je možné použít příspěvek na péči na úhradu pobytu?

Ne, ze zákona o sociálních službách jednoznačně vyplývá, že příspěvek na péči je určen výhradně na úhradu úkonů spojených s péčí o osobu klienta a náleží v plné výši poskytovateli péče. 


Je možné si ve Vašem Domově vybrat jednolůžkový či dvoulůžkový pokoj?

Ne, novým klientům jsou nabízeny pokoje dvoulůžkové. V případě, že se uvolní jednolůžkový pokoj, je dle pořadníku čekatelů nabídnut nejprve stávajícímu klientovi Domova. Pokud však o tento pokoj nemá nikdo z klientů zájem, je nabídnut klientovi nově příchozímu.


Kdy mě může navštěvovat má rodina, moji blízcí? Je možné opustit Domov i na delší dobu, např. na dovolenou?

Klienti mohou návštěvy přijímat neomezeně, doporučujeme však respektovat potřeby našich klientů. Návštěvy tak nejsou zcela vhodné zejména v ranních či večerních hodinách, v době provádění hygieny a v době odpočinku, zejména jedná-li se o dvoulůžkový pokoj. Návštěvy v době nočního klidu (mezi 22.00 a 6.00 hod.) jsou možné v případě, že se jedná o návštěvu na výslovné přání klienta.
Stejně tak pobyt klientů mimo Domov není ničím omezen. U delšího pobytu (např. v rodinách klienta) doporučujeme bedlivě zvážit, s ohledem na zdravotní stav a potřebu sociální péče, do jaké míry může tuto péči zajistit rodina. Vše je potřeba včas nahlásit všeobecné sestře daného oddělení z důvodu odhlášení stravy a přípravy léků nebo inkontinenčních pomůcek.
Za pobyt mimo Domov se klientovi vrací hotovost ve výši normované hodnoty potravin za neodebrané jídlo a příspěvek na péči za 24 hodin nepřítomnosti.


Lze si podat ve Vašem Domově žádost o přijetí i v případě, že nemám trvalé bydliště v Jihočeském kraji?

Ano, trvalé bydliště v Jihočeském kraji není podmínkou pro přijetí do Domova. Je však potřeba mít na zřeteli, že naším zřizovatelem je Jihočeský kraj, a proto dáváme přednost žadatelům právě z Jihočeského kraje. V odůvodněných případech je na rozhodnutí ředitelky Domova, zda udělí žadateli Výjimku pro přijetí.


Lze urychlit přijetí do Domova poskytnutím sponzorského daru?

V žádném případě. Přijetí do Domova se řídí aktuálním pořadníkem a individuálním posouzením – potřebností přijetí každé žádosti příslušnou komisí. Sponzorský dar samozřejmě uvítáme, ale až během pobytu klienta a chápeme jej jako výraz spokojenosti s naší péčí. Dar poté přijmeme výhradně na základě darovací smlouvy.


Mohu mít na pokoji zvíře?

Za dodržení přesně stanovených podmínek umožňujeme v Domově společné soužití klienta se zvířetem. Zvíře může žít se svým majitelem pouze na jednolůžkovém pokoji za předpokladu, že klient je schopen se o něho v plném rozsahu postarat. Současně musí být určena i osoba, jež se o zvíře postará v případě, že klient takovou péči v Domově již nebude schopen zabezpečit. Zvíře nesmí jakýmkoliv způsobem narušovat společné soužití v Domově. 

Návštěvy domácích mazlíčků jsou samozřejmě povoleny, avšak při zachování všech hygienických a bezpečnostních opatření.


Mohu si před přijetím Domov osobně prohlédnout?

Ano, prohlídku Domova je však potřeba si předem domluvit se sociálními pracovnicemi na tel. č. 381 200 650 nebo 605 057 680.


Musím odebírat veškerou stravu poskytovanou v Domově nebo je možné si některá jídla odhlásit?

Ano, klient má právo si odhlásit jednotlivá jídla, takže nemusí odebírat celodenní stravu poskytovanou v Domově. Požadavek je nutné včas nahlásit všeobecné sestře daného oddělení. Za odhlášenou stravu je klientovi vrácena hotovost ve výši normované hodnoty potravin.


Musím se při přijetí Do domova přihlásit k trvalému pobytu?

Ne. Přihlášení k trvalému pobytu není podmínkou pro přijetí, ale lze jej na přání klienta změnit na adresu Domova Na Libuši 999, Bechyně. Bez problémů si jej však může ponechat na své původní adrese. 


Může se v prostorách Domova kouřit?

Kouření na pokoji klientů je z bezpečnostních důvodů zakázáno, klienti mohou kouřit např. na terasách u pokojů či v atriu.


Můžu si do Domova podat žádost, i když zatím nechci využívat Vaše služby (spíše s výhledem do budoucna, až se o sebe nebudu schopen postarat)?

Ano, taková žádost bude řádně zaevidována v neurgentním pořadníku. V případě, že již budete mít zájem o přijetí do Domova, bude potřeba žádost nejprve aktualizovat, tzn. doložit aktuální lékařskou zprávu, příp. Rozhodnutí o příspěvku na péči či popis Vaší nepříznivé sociální situace. Teprve poté bude moci být žádost obodována podle stanovených kritérií a zařazena do urgentního pořadníku.


Zajišťuje Váš Domov i krátkodobou péči o seniory, např. po dobu hospitalizace pečující osoby?

Tzv. odlehčovací službu neposkytujeme. Doporučujeme prostudovat si Registr poskytovatelů sociálních služeb na Portálu Ministerstva práce a sociálních věcí, kde naleznete seznam organizací poskytujících tento druh služby. S žádostí o radu se můžete obrátit rovněž na místně příslušný městský úřad, kde Vám sociální pracovnice odboru sociálních věcí poskytnou Vámi požadované informace.